27 čiže smrť robí umelca (recenzia)

NAJNOVŠIE ČLÁNKY
NAJOBĽÚBENEJŠIE
Archív blogu
Už asi len málokto nezachytil tú zvláštnu správu. Slovenka napísala svoju debutovú knihu po fínsky a získala za ňu prestížne ocenenie. Píšeme opäť o Alexandre Salmele. Jej román sa tiež veľmi dobre predával a vyšiel aj v slovenskom jazyku.
Povráva sa, že debutová kniha Alexandry Salmely patrí medzi náročnejšie čítanie. Áno, 27 čiže smrť robí umelca sa dostala v roku 2012 medzi desať kníh nominovaných na cenu Anasoft litera. Nie, číta sa dosť ľahko a bez problémov vás aj pobaví.

Angie (Endži). Dvadsaťsedemročná žena, ktorá balansuje na hranici: študovať ďalej, uplatniť svoje literárne ambície či nebodaj ísť pracovať? Obsesia okolo dvadsaťsedmičky, veku, kedy umreli mnohí umelci, rozhoduje. Kurt Kobain, Janis Joplin, Jimi Hendrix či Amy Winehouse – kvôli svojej predčasnej smrti sa asi preslávili o to viac. A keď je už Angiine okolie voči jej literárnym ambíciám príliš skeptické, prijme ponuku stráviť niekoľko mesiacov vo Fínsku, kde sa dostáva na samotu k mladej rodine s tromi deťmi, ktorá žije zo sociálnych dávok. Snažia sa žiť v harmónii s prírodou, ekologicky. No obidva svety na seba pôsobia. Ani nemusia chcieť. A môžu tomu len obmedzene brániť.

Na prvý a pokojne aj druhý pohľad je Angiina snaha napísať prelomové dielo naivná a vzhľadom na predložené texty i nereálna. Predstava zabezpečiť si miesto medzi slávnymi a pridať sa do Klubu 27, sa postupne rúca. Angie si len spätne uvedomuje prečo stráca spočiatku tak horlivý záujem o písanie, čo je veľmi zaujímavý aspekt, ktorý odhaľuje pravý charakter postavy. Kniha 27 čiže smrť robí umelca zaujme predovšetkým čitateľov v rozmedzí 18 – 30 rokov. Predurčuje to nielen téma, ale v podstate aj jej spracovanie a zmýšľanie hlavnej postavy, ktoré je do veľkej miery hodnoverné, ale pre starších čitateľov možno už aj vzdialené či nepochopiteľné. Čitateľov, ktorých kniha osloví môže však aj nepríjemne prekvapiť, napríklad niekedy až príliš naivným či hlúpym správaním postáv. Ale kto aspoň občas nespraví niečo vyslovene hlúpe?

27 čiže smrť robí umelcaJazyk knihy je pestrý, primerane metaforický a opisy sú unikátne, krátke a jednoznačné a to napriek tomu, že často nie sú doslovné, ale skôr metaforické. No Alexandra Salmela knihou upútala najmä vďaka tomu, že dej sprostredkuje pomocou štyroch rozprávačských línií, no medzi rozprávačmi nie je len človek, ale aj zviera či vec. Práve v tomto výrazovom prostriedku Salmela najvýraznejšie odhaľuje svoj rozprávačský talent. Dokáže sa odosobniť a vnímať dej a veci z úplne inej perspektívy, ktorá jej v podstate nie je vlastná. V prípade atypických rozprávačov môže síce vychádzať zo svojich znalostí a skúseností, ale len do určitej miery. Ostatné je o fantázii a vhodne odhadnutých hraniciach pri písaní. Takáto štruktúra rozprávania Salmele tiež umožnila, že jednotlivé rozprávačské línie pokojne oponujú (a to nielen v detailoch!) iným líniám. No čitateľ nemusí byť zákonite zmätený, stačí si uvedomiť, že päť ľudí si tú istú situáciu môže vysvetliť piatimi viac či menej odlišnými spôsobmi. Rozprávačské línie sú predsa určené subjektom. Jedna línia je ľudská, hovorová; druhá naivná či infantilná; tretia pohŕdajúca, skeptická, odmeraná, ale večne zvedavá a štvrtá strohá a vďaka vecnosti v najväčšej miere objektívna.

Preklad knihy má na starosti Silvia Žilinská a Alexandra Salmela, no je len na škodu, že z textu vypadlo väčšie množstvo písmen. Iné sa zas na stránkach zabudli a vyskytli sa aj iné chybičky. Preto je občas potrebné byť kúsok trpezlivejší a zhovievavejší, lebo dočítanie napriek tomu stojí za to.

Titul 27 čiže smrť robí umelca je čiastočne autobiografický a premisou diela je hľadanie zmyslu života. To je samozrejme náročný proces, počas ktorého si postava (či už reálna alebo literárna) nemusí uvedomovať, že je na ceste hľadania. A aj keď v istom momente nájde zmysel alebo si aspoň uvedomí nezmyselnosť predchádzajúceho, hľadanie ukončí možno len smrť.

Alexandra Salmela (1980 - Bratislava)

Autorka pochádza zo Slovenska, momentálne žije vo fínskom meste Tampere. Vyštudovala divadelnú dramaturgiu na VŠMU v Bratislave a fínsky jazyk na Karlovej univerzite v Prahe. Je vydatá, má dve deti.
Jej debutový román 27 čiže smrť robí umelca bol v roku 2011 nominovaný na najvyššiu fínsku literárnu cenu Finlandia a získal prestížne ocenenie denníka Helsingin Sanomat za literárny debut roku 2010.