Najhoršie na upratovaní je, keď konečne upracete a na ďalší deň to začína pomaly, ale isto vyzerať, že ste neupratovali dlhšie, ako tomu v skutočnosti je. A práve tomuto efektu vieme predísť! Prečítajte si, ako na to.
V čom je problém?
Asi to poznáte. Vyberiete veci z police, utriete prach, pokúsite sa všetko do poličky pekne vrátiť, buď tak, ako to tam bolo, alebo tak, aby sa to tam lepšie zmestilo a pokiaľ je to možné, tak tam ešte niečo pridáte. Prinajhoršom vám niečo ostane a musíte tomu nájsť nové miesto.
Alebo vyberiete veci zo skrine, utriete prach a skúmate, ako by ste to tam mohli lepšie zorganizovať, aby ste sa v tom rýchlejšie vyznali, aby boli veci s rovnakým účelom pohromade a podobne. Vyberiete sa do obchodu a zháňate tzv. organizéry. Nebodaj to zažívate každú sezónu, keď odpracete zimný šatník, a meníte ho za letný, ktorý odpočíval niekde v krabiciach.
A presne s týmto musíte rázne skoncovať, aby ste to už nikdy nemuselí riešiť a strácať s tým čas. Pravdupovediac, problémom je to, že máte príliš veľa vecí a ruku na srdce, mnohé nepoužívate - nie sú vám dobré, nie sú také, ako ste očakávali, už sa vám nepáčia, sú dekoračné, ale pritom si ledva pamätáte od koho ste ich dostali, alebo si ich nechávate len preto, že ste ich od niekoho dostali a pritom sú vám tie veci proti srsti. Finty typu, veď raz sa môžu hodiť, jedného dňa to opravím a podobne, nemajú nijaký význam, pretože roky ubiehajú a koľko odložených vecí ste začali využívať? Prinajhoršom zabudnete, že niečo obdobné máte a kúpite si nový kus.
Ako to vyriešiť?
Uznávame, že v niektorých prípadoch je fajn mať niečo v zásobe. Mnohí ľudia by cítili vnútorný nepokoj, keby vedeli, že nemajú nijaké rezervné zásoby pre prípad núdze. Alebo vedia, že je opodstatnený predpoklad, že tie veci naozaj využijú, lebo finančne im to nie vždy vychádza. Prípadne v akomsi duchu minimalizmu si povedia, že si dávajú záväzok, že si už nič nekúpia a tie šaty naozaj vynosia (toto obstojí len pri veľmi svedomitých, ktorí majú skúsenosť, že záväzky dodržia!).
Ak ste sa v predchádzajúcom odstavci stopercente neidentifikovali, tak sa pustite do rázneho upratovania. Podľa Marie Kondo je najľahšie začať šatami. Všetky vybrať, roztriedať a rozlúčiť sa so všetkým, čo ste minulý rok neobliekli a čo vás neteší. A nijaké roztrieďovanie na letné a zimné. Dajte to do skrine tak, aby ste maximálne prehodili komíny s oblečením v rámci jednej police zozadu dopredu. Podobným spôsobom treba ďalej pokračovať v ostatných kategóriách vecí v domácnosti. Vybrať všetko z jednej podmnožiny, čo doma máte možno roznosené aj po celom byte, a rázne pretriediť.
Na konci by ste mali zistiť, že máte prázdnejšie skrine, voľné police. Všetko má svoje zadefinované miesto, kam sa to má odložiť. Vytriedené veci sa dajú predať, darovať a v neposlednom rade, ak naozaj nie je možné s nimi inak naložiť - vyhodiť.
Potom už postačí nekupovať každú vec, čo vám padne do oka, a pôjde to. Vieme, riad sme za vás neumyli, nepovysávali, nezmenšili sme plochu vášho domu či bytu. Ale ak zapojíte všetkých členov domácnosti a riadne si to rozdelíte, pričom nebudete benevolentne kopiť riad a dávať veci tam, kam nepatria, ušetríte vďaka tomuto rapídnemu pretriedeniu naozaj veľa času. A nazdávame sa, že budete aj kúsok pokojnejšie spávať, lebo na vás domácnosť nebude tak doliehať a padať.
Pri vyššie uvedených činnostiach a ich dôkladnom vykonaní vám môžu pomôcť napríklad tieto knihy:
Autorka: Jana Golianová
Správa cookies
Aby sme Vám zabezpečili plnohodnotné informácie a pohodlné objednávanie, na www.KNIHCENTRUM.sk používame súbory cookies. Prehliadaním našich stránok súhlasíte s používaním cookies.