Od futbalu k láske

NAJNOVŠIE ČLÁNKY
NAJOBĽÚBENEJŠIE
Archív blogu
Čítali ste už román od kráľovnej romantiky Mariany Zapaty?

Ako čitateľka obľubujúca romantické príbehy, som si nemohla nechať ujsť novinku od Mariany Zapaty. Táto autorka u českých susedov nie je až taká neznáma. Vydavateľstvá s radosťou jej tituly prekladajú a knihy s jej menom na obálkach sa tešia veľkej obľúbenosti. Do slovenského jazyka sa však preložila prvá kniha až teraz a výber vydavateľstva Lindeni padol na romancu z futbalového prostredia s názvom Kulti.

Aj keď mi nerobí problém čítať knihy v českom jazyku, doposiaľ som sa s tvorbou Zapaty nezoznámila. Slovenský preklad ma však zvábil rovnako ako obálka. Mala som možnosť prečítať si simultánne aj český preklad knihy a musím povedať, že Miriam Ghaniová s redaktorským tímom urobila kus skvelej práce. Síce boli oba preklady super, viaceré pasáže sa mi páčili viac v slovenčine. Miriam sa pekne so slovnými spojeniami a vetami vyhrala. Musím pochváliť aj obálku knihy, napriek tomu, že hlavná mužská postava v role nevrlého arogantného trénera Kultiho sa viac hodí k postave na českom výtlačku.

Áno, áno, poviete si, že romantika ako romantika… čo nové by mohla táto kniha priniesť na náš trh?!? Mojimi očami a rukami prejde ročne približne sto kníh a poväčšine si najviac oddýchnem a zresetujem pri žánri romantiky. Pri takomto množstve príbehov smelo tvrdím, že tento príbeh Mariany Zapaty je naozaj iný, svojský a jedinečný.

Spočiatku som sa trochu možno obávala, aké bude čítanie päťstostranovej knihy, v ktorej hrá prím futbal  ten ma ako šport absolútne „neberie“. No zaujala ma romantická linka, ktorá sľubovala, že interakcia postáv začne dosť nešťastne, priam nenávistne, ale ako pravá romantická duša som si predstavovala šťastný koniec a na tú kľukatú cestičku som bola veľmi zvedavá.

Román Kulti od Mariana ZapataHlavnou hrdinkou je Salomé Casillasová, pre ktorú je futbalová kariéra všetkým. Tvrdo drie, a to nielen na tréningoch. Je húževnatá, odhodlaná, pracovitá, tvrdohlavá, ale aj nápomocná, priateľská a milá. Popri svojej práci, ktorá ju živí, na rozdiel od jej lásky – futbalu, si naordinovala striktný jedálniček a cvičenia, aby zostávala stále pri plnej sile napriek vyčerpávajúcemu životnému štýlu športovkyne, a svoje rituály dodržiavala aj so sebazaprením pri bolestiach či po zranení. Sal je proste postava, ktorú si musíte obľúbiť aj s jej chybami, rozhodne nie je dokonalá. V príbehu postupne odkrýva svoje prehrešky. Niekedy si poviete, že preháňa a trápi sa nad hlúposťami, inokedy si povzdychnete, že aj nevedomý chybný krok vám môže zatarasiť cestu k vysnenému cieľu.

Príbeh sa začína krátko pred zahájením novej futbalovej sezóny. Vyzerá sľubne, hlavná hrdinka si s dievčatami v tíme sadne, tréner je skvelý chlapík, čo by im mohlo zabrániť prebojovať sa až do finále? Možno nič a možno karty zamieša nový asistent trénera, fenomenálny bývalý hráč Reiner Kulti… Sal však túto sezónu bude musieť bojovať na viacerých frontoch. Prekážky, ktoré jej túto sezónu stavalo do cesty aj vedenie klubu, ako nepodložené obviňovanie s nezmyselnými požiadavkami, by hociktorá hráčka/postava neuniesla. Neraz som zostala frustrovaná, nešťastná, sklamaná, smutná, ukrivdená a rovnako zúfalá, ako samotná Sal. Sama si pomôcť nevedela a o pomoc nepožiadala, svoje problémy si riešila vždy sama. Niekedy je však dobré mať sa o koho oprieť.

Ako som už spomínala, príchod Kultiho na scénu nebol vôbec oslňujúci. Zachmúrený štyridsiatnik, ktorý s hráčkami neprehodil ani slovo… ako by im už len „mĺkvy pajác“ mohol pomôcť získať trofej? Po výčitkách Sal sa v Kultim prebudila jeho arogancia a bohorovnosť. Bol horší ako ježko v podprsenke. Napriek jeho neznesiteľnej povahe sa s ním Sal spriatelila. Neprinieslo jej to žiadne výhody, práve naopak… požiadavky trénerov boli takmer nad jej sily. Ale nevzdala sa a znášala všetko, čo si pre ňu osud a tréneri prichystali.

Keďže kniha nie je žiadne tintítko, príbeh je naozaj pomalý, napriek tomu som nemala pocit nudy. Zaujímalo ma, čo si Salomé myslí, ako prežíva jednotlivé situácie a nakoľko bol príbeh písaný len z jej perspektívy, dosť mi chýbal pohľad Kultiho. Jeho konanie bolo pre mňa často zmätočné a odporujúce si. Po dočítaní ale predpokladám, že práve to, aby čitateľky zostali na neistej pôde, bolo zámerom Zapaty.

Vzťah hlavných postáv sa vyvíja naozaj pomaly. Dokonca aj rodiace sa priateľstvo a postupne vybudovaná dôvera mali slimačie tempo. Kulti večne nedostupný, Sal neistá. Skvelá dvojica tvrdohlavých mulíc.

Veľkým plusom knihy je originalita a znalosť futbalu autorky. Tréningy a zápasy neboli len kulisou pri zrode rýchlokvasenej lásky. Boli zväčša v popredí a s tým sa v knihách často nestretávam. Obvykle je to tak, že hlavná hrdinka má prácu, príde do kancelárie a niečo ťuká do počítača, dvíha telefón a vybavuje maily. Nič konkrétne, čo by robilo jej prácu zaujímavou aspoň pre postavu, keď už nie pre čitateľa. Zapata však stavila na vedomosti o futbale a práve to ma bavilo, aj keď futbal ako taký pre mňa nie je príťažlivý šport. Okrem zápasov sa venovala jednotlivým fázam tréningu, cvikom, verne opísala rôzne futbalové triky, prihrávky a kopy. Nezabudla na rafinované fauly, štípanie a štuchanie sa medzi hráčkami. Toto všetko autorka použila v takej miere, aby čitateľky nenudila, zároveň dodala príbehu uveriteľnosť a možno zatraktívnila ženský futbal, ale bez falošného pozlátka.

Skvelý štýl autorky sa snúbil netradične s futbalom, pretkaný pomalým spoznávaním sa postáv, zápletkami pozostávajúcich z intríg a vzájomného nepochopenia. Vrelo knihu odporúčam a dúfam, že vydavateľstvo sa rozhodne postupne prekladať Zapatu ako na bežiacom páse. Lebo napísaných kníh má autorka už dosť veľa.

Knihu venovalo vydavateľstvo Lindeni.

Autorka (vrátane fotografie): Valéria

Nenechajte si ujsť podstatné knihovinky!