Čo by ste mali vedieť o nordic walkingu

Počuli ste už o severskej chôdzi či nordic walkingu? Napadne vám pri tom klasická turistika, treking? Urobte si v týchto pojmoch jasno.

Treking znamená náročnejšiu, predovšetkým horskú turistiku. Napríklad vysokohorskú túru na Rysy vo Vysokých Tatrách. Ako horskú turistiku môžeme označiť ťažšie či ľahšie túry v horách, spojené so športovým, rekreačným či poznávacím cieľom.

Ale až keď klasické turistické paličky vymeníte za nordic walkingové a znížite prevýšenia vašich túr, načriete pod pokrievku zdravotne obohacujúcej chôdze – nordic walkingu. Prečítajte si viac v rozhovore s prezidentkou Slovenskej asociácie Nordic Walking (SNWA), Luciou Okoličányovou.

 

Aký typ ľudí zvykne chytiť za srdce nordic walking? Pre koho je ideálnou pohybovou aktivitou?


Nie je to vekovo ohraničené. Nordic walking zaujíma mladých, tých skoršie narodených i detičky. Oceňujú ho aj vrcholoví športovci ako kompenzáciu, ale aj pacienti s rôznymi druhmi ochorení. Ideálny je pre každého. Nordic walking nie je závislý od veku, kondície ani zdravotných obmedzení, nakoľko sa tempo chôdze, obťažnosť a aj trate dajú prispôsobiť úplne každému.

 Nordic walking Štrbské pleso

Najpríjemnejšie sa zdajú byť prechádzky v údoliach s nízkym prevýšením, ideálne možno s výhľadom na Tatry ako skvelý balzam na dušu. Sú nejaké povrchy alebo prevýšenia, ktoré už pre nordic walking nie sú vhodné?


Nevhodné sú strmé kopce, nakoľko je pri nordic walkingu veľmi dôležitá technika. Tá sa pri strmých stúpaniach a klesaniach nedá dodržať. Ideálny terén sú rovinky s miernymi prevýšeniami.

 

Nordic walking je ozdravno-športová aktivita so zdravotnými benefitmi. Čím je výnimočný oproti klasickej turistike, behu či cyklistike, ktoré sú u nás obľúbené?


Pri nordic walkingu zapájame až 90 % svalov tela, čo je viac ako 650 svalov. Zapájame ich rovnomerne, nezaťažujeme len jednu či druhú polovicu tela. Pri správnej technike kráčame v aktívnom, zdravom postoji, kde je presne určené v akom postavení majú byť chodidlá, kolená, panva, brucho, ramená aj hlava. Pohyb rúk ide z ramien, nie z lakťov, za telo, nie pred telo. Tým pádom nám rotuje horná polovica tela, zapájame a posilňujeme vnútorné svaly, tzv. core systém.

Klasická turistika s turistickými palicami nemá s nordic walkingom veľa spoločného. Paličky na nordic walking sú od turistických odlišné. Bez špeciálnych paličiek nevieme dodržať techniku, pretože nevieme vypustiť – uvoľniť prsty za telom. Ak ich neuvoľníme, nemáme dostatočný rozsah rúk, nerotuje nám horná polovica tela, nezapájame lymfatický systém. Technika nordic walking má mnoho nuáns, ktoré je potrebné dodržať, aby sme získali veľké množstvo zdravotných benefitov.

 

Je počas nordic walkingu vhodné rozprávať sa a obzerať ako pri bežnej chôdzi či turistike? Alebo je nevyhnutné sa aspoň hodinku sústrediť a plne sa venovať len chodeniu?


Ideálne je rozprávať sa, nakoľko pri nordic walkingu kráčame v aeróbnej tepovej zóne, v tepoch 110 – 130 za minútu. Sú to tepy, pri ktorých spaľujeme primárne tuky a preventívne pôsobíme aj na kardiovaskulárny systém. Tieto tepy si skontrolujeme tak, že pri nich vládzeme povedať tri súvislé vety za sebou. Ak nevládzeme, sme v tepoch vysokých, tzv. anaeróbnej zóne. A keď rozprávame v pohode, sme v tepoch nízkych, čiže nerobíme nič. Aj začiatočníkov nabádame rozprávať, pretože keď sa veľmi sústredia na techniku, sú strnulí a veľa sa mýlia.

 

Kniha Moderný nordic walking v rukách autorky Lucie OkoličányovejDá sa určiť hranica či frekvencia kedy pravidelné praktizovanie nordic walkingu má zdravotné benefity a nie je len voľnočasovým spestrením?


Každá pohybová aktivita má zmysel, ak sa praktizuje minimálne trikrát do týždňa, viac ako 35 – 40 minút. Samozrejme, ideálne je hýbať sa čím viac.

 

Prostredníctvom Slovenskej asociácie Nordic Walking organizujete minikurzy a základné kurzy na rôznych miestach Slovenska. Knihu Moderný nordic walking, ktorú ste tento rok vydali, môžu čitatelia považovať za dostatočného sprievodcu, vďaka ktorému zvládnu základy aj bez prípadného cestovania na kurzy?


Máme aj rôzne iné aktivity. Kurzy pre sprievodcov, inštruktorov, tzv. dolaďovačky techniky, teambuildingy pre firmy, semináre pre kluby pacientov, vystupujeme na lekárskych kongresoch, viackrát do roka organizujeme workshopy, pracujeme na podujatiach s deťmi a mnohých iných akciách.

Knihu som začala písať ako príručku najmä pre našich inštruktorov. Nakoniec som ju však napísala tak podrobne, s množstvom cvičení, tipmi na odstraňovanie chýb, pre rôzne kategórie vrátane detí a s množstvom fotografického materiálu, že sa stala výborným návodom aj pre úplných začiatočníkov.

 

Pri základnom kurze máte uvedené, že absolvent získa certifikát o absolvovaní kurzu. K čomu je ďalej využiteľný?


Certifikáty môžete získať po absolvovaní viacerých našich kurzov. Využiť sa dajú pri pôsobení v oblasti nordic walkingu, môžete si otvoriť svoj vlastný nordic walking biznis. S viacerými absolventmi spolupracujeme na inštruktorskej báze, vedú naše základné a minikurzy v mnohých miestach na Slovensku. Ďalší absolventi pôsobia v kúpeľoch, fyzioterapeutických centrách, certifikáty u nás získavajú aj učitelia, lekári a iní. A niektorí walkeri si u nás robia kurzy len pre svoju vlastnú potrebu, aby sa v technike zdokonaľovali.

 

Používate aj pojem severská chôdza alebo prevažne nordic walking? Ktorý z výrazov je pre Slovákov všeobecne prijateľnejší?


Pojem severská chôdza je už akýsi archaizmus. Všade vo svete sa udomácnil názov nordic walking, ale samozrejme, keďže máme radi našu ľubozvučnú slovenčinu, radi počujeme aj výraz severská chôdza.

 

Kniha Moderný nordic walkingAká je Vaša skúsenosť s nordic walkingom? Čím Vás zaujal a čo Vám priniesol do života?


Ako bývalá vrcholová športovkyňa som mala viaceré problémy s pohybovým aparátom, ktoré sa mi podarilo stabilizovať vďaka tejto zdravej chôdzi. Hľadala som alternatívu k ďalšej operácii kolena. V zahraničí som videla nordic walking, u nás sa vtedy nedali urobiť kurzy a ani zakúpiť paličky. Išla som sa vyškoliť do zahraničia, nordic walking som si zamilovala a začal zaujímať aj moje okolie. Slovenskú asociáciu Nordic Walking a všetko s tým spojené som založila z dôvodu, že mi nordic walking neskutočne pomohol a začal zaujímať aj iných. Nemala som ambíciu založiť niečo takéto. Bola to prirodzená cesta.

 

Úvod knihy Moderný nordic walking a krátku históriu si môžete prečítať v ukážkach z knihy. Viac informácií o nordic walking si môžete naštudovať po zakúpení knihy.

  

 Nordic walking v Malej Fatre

Pýtala sa: Jana Golianová

Fotografie: archív Lucie Okoličányovej

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Nenechajte si ujsť podstatné knihovinky!
Informácie o nových článkoch, súťažiach, knihách a akciách vám radi pošleme e-mailom.
Súvisiace produkty

Moderný nordic walking

12,95 € 10,36 €
POSLEDNÉ KUSY

Moderní nordic walking

14,05 € 10,54 €
IHNEĎ odosielame
Tešíme sa na Váš komentár:

Najnovšie články

Nahliadnite medzi predvianočné knižné novinky. Niektoré vám teraz dodáme zadarmo.
Či už rozmýšľate nad darčekmi alebo potrebujete knihu len pre seba, dni dopravy zadarmo vám iste padnú vhod.
Súťaž o kuchársku knihu s tipmi a receptami na fantastické a výživné nátierky, dipy, hummusy. Vynikajúce na raňajky, ako príloha k hlavnému jedlu či ako dip na večernú párty.