Vyberte si z letných knižných noviniek.

Objavte silu dychu

NAJNOVŠIE ČLÁNKY
25.07.2021
11:00
21.07.2021
16:17
28.06.2017
02:00
Písalo sa už o dôležitosti spánku, pohybu či stravy. Pridal sa k tomu neočakávane dych.

Kniha Dych od Jamesa Nestora je populárno-náučnou knihou a je napísaná pre laikov. Ona je dokonca napísaná laikom, ale v tomto prípade to nie je veľmi prekvapujúce, pretože aj keď existujú pneumológovia – sami priznávajú, že dýchaniu sa venujú dosť okrajovo – oni hlavne liečia choroby súvisiace s pľúcami, tie najzávažnejšie. Vedia, čo je kapacita pľúc, ale zaujímajú sa o zmeny na spodnej hranici, nevenujú sa tomu, ako môžu zvyšovať kapacitu pľúc športovci, ako je možné, že niekto vydrží pod vodou bez dychu 24 minút alebo že si dýchaním dokážeme zvýšiť či znížiť teplotu tela. Na takéto „zázraky“ prišli iní a praktizujú ich a učia ďalej.

Možno si hovoríte to, čo si vedci mysleli posledné storočia a len veľmi ťažko sa dokazoval opak. Dýchanie je predsa automatický proces. Dýchame samovoľne, nemusíme na to myslieť ani sa špeciálne nadychovať či vydychovať. Ono sa to spraví samo. Máte upchatý nos? Dýchajte ústami, vyriešené. No začína sa ukazovať a aj vo výskumoch potvrdzovať, že regulované dýchanie a rôzne dýchacie techniky dokážu ovplyvňovať rozličné funkcie v tele. O niektorých sa vďaka tejto knihe dozviete, iné asi ešte objavíme. A nedýchajte ústami, pokiaľ je možné, aby ste dýchali nosom. Pôvodní Američania by povedali, že dýchanie ústami uberá telu energiu, ale aj vedci už dokázali, že to nerobí dobrotu a treba dýchať nosom.

„Doktor Mark Burhenne už celé desaťročia skúma súvislosti medzi dýchaním ústami a spánkom a napísal o nich aj knihu. Povedal mi, že dýchanie ústami spôsobuje parodontitídu a zápach z úst a je hlavnou príčinou zubného kazu. Škodí viac ako konzumácia cukru, zlá strava alebo nedostatočná zubná hygiena. (Tvrdia to aj iní zubní lekári, a to už sto rokov. Potvrdil to aj Catlin). Burhenne tiež zistil, že dýchanie ústami spôsobuje aj zhoršuje chrápanie a spánkové apnoe.“

Kniha DychPrvé zmienky o účinkoch a práci s dychom nájdeme už v starovekých spisoch. Dýchacie techniky, ako pránájáma, sudaršana-krijá či tumno, sú známe tisícky rokov a v mnohých kútoch sveta sú uchovávané i praktizované. No západné krajiny a ich výskumy im začali venovať pozornosť len nedávno. Ešte v minulom storočí bola väčšina účinkov a ojedinelých výskumov a pokusov bagatelizovaná, a to napriek tomu, že reálne pomáhali pacientom v nemocniciach či športovcom. O konkrétnych príkladoch sa dočítate priamo v knihe Dych. No a popri tom sú tu aj tzv. pneumonauti, Wim Hof a rôzni jogíni, ktorí zo starovekých dýchacích praktík profitujú.

Kniha tiež operuje s pojmom dysevolúcia, pričom vysvetľuje, ako sa lebka človeka zmenila za pár storočí a aké ťažkosti nám to spôsobuje. Nájdete tu informácie o tom, prečo je dôležité, aby sme jedli čo najviac tuhej stravy od útleho veku a že tvar lebky v oblasti sánky a dýchacích ciest sa môže meniť aj v dospelom veku. Získate nový pohľad na čeľustnú ortopédiu, zameriate sa na dýchanie nosom a aj keď to na prvé čítanie môže pôsobiť až ezotericky, zistíte, že to tak nie je.

Okrem teoretických poznatkov a príkladov z praxe a výskumu nájdete v knihe aj dýchacie cvičenia. Čo som ešte nespomenula, sám James Nestor mal zdravotné problémy, ktoré súviseli aj s dýchaním, preto vyskúšal mnoho dýchacích techník a spolu s dychovým terapeutom Andersom Olssonom bol účastníkom výskumu, v rámci ktorého niekoľko dní dýchali len ústami a niekoľko ďalších len nosom. Všetko pod dohľadom odborníkov, teda aj s výsledkami z laboratórií.

Túto zimu bola jednou z najpredávanejších kniha Metóda Wima Hofa. A keďže otužovanie veľmi súvisí s dýchaním, tak kniha Dych by ju pokojne mohla aj prekonať, lebo otužovanie neláka každého, ale dych sa týka každého z nás.

Zdravý životný štýl zahŕňa v súčasnosti rozličné veci. Určite vám napadne strava, pohyb a spánok. Nazdávam sa, že po prečítaní tejto knihy, pribudne aj dych. Ja si ho do zoznamu pridávam. Veď blahodárne účinky regulovaného dýchania som spoznala na vlastnej koži a výrazne mi pomohli.

Do trojice nevyhnutného čítania z oblasti populárno-náučnej, v rámci prevencie a zlepšenia kondície každého človeka, odporúčam okrem knihy Dych prečítať aj knihy Proč spíme a Zdravá střeva. Tieto 3 knihy predstavujú základ starostlivosti o seba, ktorý vám síce obvodný lekár ani zdravotná poisťovňa nepredpíše, ale nestojí vás takmer nič a dokáže ovplyvniť veľa.

UKÁŽKA Z KNIHY DYCH


Knihu na recenziu venovalo Vydavateľstvo Tatran.

Autorka (vrátane fotografie): Čudácka čitateľka


Nenechajte si ujsť podstatné knihovinky!
Informácie o nových článkoch, súťažiach, knihách a akciách vám radi pošleme e-mailom.
Súvisiace produkty

Dych

0.0 0
16,90
-25%
12,68
IHNEĎ odosielame
Zaujímavý článok? Zdieľajte ho s priateľmi:

Najnovšie články

Tipy na prípravu lahodných zaváranín, paštét, kečupu, pečiva či mliečnych výrobkov.
Vyberte si z letných knižných noviniek.
Horúce dni chce málokto stráviť vo vyhriatej kuchyni. Ako to vyriešiť a aj v lete pohostiť rodinu a priateľov?